Vecka 27 idag :)

Går in i v. 27 idag :) älskar verkligen söndagar nu för tiden, så roligt att veckorna går. men liiite snabbare kunna dom gärna få gå ändå (; menmen, nu är de "bara" 11-13 veckor kvar :) hoppas de tar fart snart.

Gravid vecka 27

Barnet:

Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

Vikt 1 kg.

Mamma:

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

Hittills inga bristningar alls för mig vilket är riktigt skönt :)
och läste förra veckan eller när de var, att om man inte fått nå bristingar då, så var de inte så vanligt att man skulle få de senare under graviditeten heller, så ett stort plus till de om de stämmer.

 

orkar inte knäppa någon bild idag på magen, eller inte just nu iaf. Kanske slänger in en bild lite senare, annars så bjuder jag på en imorrn.

 

Nu snart ska jag slänga mig i duschen, sen lägga mig och kika tv och kolla på film med älskling lite senare :) började kolla på "grown ups" i fredags, men eftersom att jag fått vända tillbaks dygnen till skolan, så somnade jag efter bara en kvart ;p så älskling stängde av filmen då så vi får titta klart på den ikväll istället :)
Imorrn har jag iaf en liiten sovmorgon, börjar 9.20, och slutar 16.00. Sen efter de så bär de iväg mot Albertina med pappa, karin, små-syrrorna och älskling :) mumsigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0